Агульныя рэкамендацыі па працы з дзецьмі на экалагічнай сцежцы:
- выкарыстоўваць прагулкі для зносін дзяцей з прыродай акружэння і аздараўлення дзяцей на свежым паветры;
- выкарыстоўваць назіранне за жывой прыродай для развіцця сэнсарных якасцяў кожнага дзіцяці;
- пазнаёміць з рознымі аб’ектамі жывой прыроды і паказаць яе узаемасувязь з навакольным светам;
- зрабіць зносіны дзіцяці з прыродай бяспечным для дзіцяці і самой прыроды;
- фарміраваць пачуцці блізкасці да прыроды і суперажывання ўсім
жывому, клопату і беражлівых адносін да прыроды; - фарміраваць уменне перадаваць свае ўражанні ад зносін з прыродай у малюнках, вырабах, апавяданнях і іншых творчых працах;
- праводзіць на сцежцы назірання ў розныя поры года, гульні,
экскурсіі, даследаванні.
Магчымыя варыянты працы на экалагічнай сцежцы:
- правядзенне заняткаў, сезонных экскурсій;
- міні-суботнікі;
- даследаванні на экалагічнай сцежцы:
- феналагічныя назіранні за раслінамі ў прыродзе (па сезонах);
- развешванне кармушак;
- назіранні за пералётнымі і зімуючымі птушкамі (па сезонах);
- афармленне гербарыя;
- фатаграфаванне;
- малюнкі, плакаты, вырабы;
- збор прыроднага вырабныя матэрыялу (гузы, жалуды, лісце…)
Формы і метады працы з дзецьмі на экалагічнай сцежцы:
- экалагічныя гутаркі;
- назіранні ў прыродзе;
- урокі дабрыні;
- мэтавыя прагулкі;
- пазнавальныя вечары;
- рашэнне экалагічных сітуацыйных задач;
- чытанне мастацкай літаратуры;
- дзіцячыя праекты;
- абмеркаванне і прайграванне сітуацый;
- праца ў прыродзе;
- “Чырвоная кніга прыроды”;
- “Лясная аптэка” (разгляданне ілюстрацый і гутаркі з дзецьмі,
пошук лекавых раслін на пляцоўцы, гутаркі аб правілах збору
раслін); - выставы і экспазіцыі;
- экалагічныя казкі.
Формы і метады работы з бацькамі на экалагічнай сцежцы:
- дарослае-дзіцячыя праекты;
- выраб вырабаў, малюнкаў;
- суботнікі па акультурванні тэрыторыі ўстановы;
- удзел у конкурсах;
- фотавыстава;
- выраб экалагічнай газеты.
Экалагічная сцяжынка дазваляе больш прадуктыўна выкарыстоўваць
звычайныя прагулкі з дзецьмі для экалагічных заняткаў і адначасова для
азнаямлення дзяцей на свежым паветры ў залежнасці ад узросту дзяцей.
Ў розны час можна наведваць розныя кропкі. Нават адну кропку за прагулку адны і тыя ж аб’екты пажадана наведваць у розныя сезоны года.
У кожнай узроставай групе праца на экалагічнай сцежцы прадугледжвае пэўны змест і метадычныя прыёмы.
Змест і метадычныя прыемы працы на экалагічнай сцежцы:
У 2 малодшай групе праводзяцца заняткі з мэтай азнаямлення з навакольнай прыродай, працай дарослых і старэйшых дашкольнікаў у
прыродзе. Гэта могуць быць назіранні, экскурсіі, дыдактычныя гульні, сузіранне рэпрадукцый карцін і малюнкаў аб прыродзе старэйшых дзяцей, чытанне мастацкай літаратуры, завучванне вершаў. Акрамя таго, дзеці набываюць практычныя навыкі па вырошчванні некаторых раслін: лука, гароху, бабоў, настуркі.
У сярэдняй групе змест работы па экалагічным выхаванні становіцца больш мэтанакіраваным. Ставяцца задачы – паказаць ўзаемасувязь з’яў у прыродзе, вучыць аказваць пасільную дапамогу раслінам і жывёлам, практыкаваць у правілах паводзін у прыродзе. Усе атрыманыя веды замацоўваюцца на занятках у групе. З дзецьмі гэтага ўзросту можна складаць загадкі пра дрэвы, расліны, жывёл і часах года, завучваць прыказкі і народныя прыкметы, знаёміць з лекавымі раслінамі, прыцягваць да іх збору. На занятках па працы дзеці вучацца рабіць сувеніры з прыроднага матэрыялу.
У старэйшай групе экалагічнае выхаванне ўключаецца ў сістэму усіх заняткаў, якія праводзяцца ў дзіцячым садзе. Экскурсіі па экалагічнай
сцежцы становяцца больш працяглымі, летам можна выкарыстоўваць
час, адведзены для прагулкі. Прадугледжваецца арганізацыя пазнавальнай, прыродаахоўнай, працоўнай і мастацкай дзейнасці
дашкольнік. Дзеці становяцца сапраўднымі гаспадарамі экалагічнай
сцежка. Яны ўжо могуць, выступаць у ролі экскурсаводаў. Выхаванне
адказнага стаўлення да прыроды спрыяе арганізацыя групы “Зялёны патруль”. Дзеці вядуць і вялікую прапагандысцкую працу: малююць плакаты аб правілах паводзін у прыродзе, рыхтуюць літаратурна-музычныя кампазіцыі і выступаюць з імі перад бацькамі і гасцямі садок. У гэтым узросце дзеці ўжо ўмеюць лячыць дрэвы.
Такім чынам, на сцяжынцы ў залежнасці ад узросту дзяцей можна праводзіць назіранні, гульні, рознага віду заняткі і экскурсіі неабходна памятаць пры гэтым аб інтэграваным падыходзе. На сцежцы з дзецьмі займаецца выхавальнік, але свае ўражанні аб убачаным яны затым
выказваюць у розных відах дзейнасці.
Падрыхтавала: Навіцкая С.К., намеснік загадчыка па асноўнай дзейнасці.